четвер, 11 вересня 2025 р.
Департаменти (управління) освіти
і науки обласних, Київської міської
державних адміністрацій
(військових адміністрацій)
Щодо організації дошкільної освіти
дітей з особливими освітніми
потребами в інклюзивних групах
З метою приведення у відповідність до вимог Закону України
№ 3788-ІX «Про дошкільну освіту» та удосконалення організації
інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах
дошкільної освіти постановою Кабінету Міністрів України від 26 серпня
2025 р. № 1036 (далі – постанова № 1036) внесено зміни до Порядку
організації інклюзивного навчання у закладах дошкільної освіти,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019 р.
№ 530 (в редакції постанови Кабінету Міністрів Українивід 26 серпня 2025 р.
№ 1036).
Нова редакція Порядку організації інклюзивного навчання у закладах
дошкільної освіти (далі – Порядок) набрала чинності 30 серпня 2025 року.
Таким чином, організація інклюзивного навчання в закладах дошкільної
освіти в 2025/2026 навчальному році здійснюється з урахуванням змін,
передбачених Порядком, зокрема:
- визначено, що дія Порядку поширюється також на дошкільні
підрозділи інших юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, які
провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти;
- змінено граничну кількість дітей з особливими освітніми потребами,
які потребують четвертого чи п’ятого рівня підтримки, у період воєнного
стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану (не більше двох в
одній інклюзивній групі). Для дітей з особливими освітніми потребами, які
потребують другого чи третього рівня підтримки, раніше визначені норми
залишилися без змін (норми граничної кількості цієї категорії дітей,
визначені цим Порядком, у період воєнного стану не застосовуються);
- удосконалено механізм надання підтримки під час освітнього процесу
дітям, які мають поодинокі, незначні труднощі (І рівень підтримки);
2
- передбачено, що з метою коригування індивідуальна програма
розвитку переглядається не менше двох разів на рік (у разі потреби частіше);
- спрощено та удосконалено форму індивідуальної програми розвитку,
що передбачає оптимізацію процедури її складання та перегляду (викладено
в новій редакції форму Індивідуальної програми розвитку, додаток 1 до
Порядку);
- удосконалено умови забезпечення та механізм надання підтримки
дітям з особливими освітніми потребами під час освітнього процесу
відповідно до рівнів підтримки (викладено в новій редакції Рівні підтримки
в освітньому процесі в закладах дошкільної освіти, додаток 2 до Порядку);
- передбачено можливість для дітей, які мають труднощі легкого
ступеня прояву (ІІ рівень підтримки), здійснювати за потреби модифікацію
окремих освітніх напрямів освітніх програм тощо.
Звертаємо увагу, що відповідно до пункту 5 Порядку індивідуальна
програма розвитку обліковується у системі автоматизації роботи інклюзивноресурсних центрів (далі – АС «ІРЦ»). Однак на сьогодні в АС «ІРЦ» не
передбачено можливості завантажувати індивідуальні програми розвитку
дітей у новій формі, визначеній додатком 1 до Порядку.
З огляду на це Міністерство освіти і науки України звернулося до
Державної наукової установи «Інститут освітньої аналітики» (лист МОН
від 02.09.2025 № 6/671-25 «Про внесення змін до автоматизованої системи
ІРЦ») з проханням у найкоротший строк замінити в АС «ІРЦ» форму
індивідуальної програми розвитку дітей, які здобувають освіту в
інклюзивних групах закладів дошкільної освіти.
Після внесення технічних змін до АС «ІРЦ» департаменти (управління)
освіти і науки обласних, Київської міської державних адміністрацій
(військових адміністрацій) будуть повідомлені листом МОН.
У зв’язку з цим на сьогодні рекомендуємо зберігати розроблені
індивідуальні програми розвитку дітей в паперовому форматі. Після внесення
до АС «ІРЦ» відповідних технічних змін завантажити їх до системи.
Також звертаємо увагу, що наказ Міністерства освіти і науки України
від 20 квітня 2015 року № 446 «Про затвердження гранично допустимого
навчального навантаження на дитину у дошкільних навчальних закладах
різних типів та форми власності» втратив чинність на підставі наказу
Міністерства освіти і наук України від 02.06.2025 № 795.
Абзацом четвертим пункту 6 Порядку визначено, що тривалість
індивідуальних та групових корекційно-розвиткових занять визначається з
урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дитини.
У зв’язку з цим рекомендуємо організовувати корекційно-розвиткові
заняття для дітей з особливими освітніми потребами інклюзивних груп у
межах норм: індивідуальні – від 15 до 25 хвилин, групові – від 20 до 30
хвилин з урахуванням індивідуальних особливостей розвитку дітей.
3
Анологічні норми щодо тривалості корекційно-розвиткових занять
передбачені для дітей спеціальних груп (пункт 47 Положення про
спеціальний дитячий садок, затвердженого постановою Кабінету Міністрів
України від 7 липня 2025 р. № 817).
Також пропонуємо ознайомитися з Методичними рекомендаціями
щодо запровадження безбар'єрності освітніх послуг у закладах дошкільної
освіти з урахуванням потреб людей з порушеннями мови, слуху, комунікації,
руху, батьків із дітьми, людей старшого віку та інших суспільних груп, у
яких описано особливості організації роботи з дітьми з особливими освітніми
потребами з урахуванням порушень розвитку (лист МОН від 04.09.2024
№ 6/688), розробленими в рамках Національної стратегії зі створення
безбар'єрного простору в Україні за ініціативи першої леді України Олени
Зеленської.
Окрім цього може стати у нагоді посібник для педагогів «Як
організувати освітній процес для дітей з порушеннями слуху та зору в
інклюзивних групах закладів дошкільної освіти», розроблений ВГО
«Асоціація працівників дошкільної освіти», у якому висвітлено питання
нормативно-правового забезпечення інклюзивного навчання в закладах
дошкільної освіти, удосконалення інклюзивної компетентності педагогічних
працівників, організації освітнього процесу для дітей з порушеннями слуху
та зору; наведено приклади рухливих і дидактичних ігор, які допоможуть
педагогам реалізувати інтелектуальний потенціал вихованців. Однак
необхідно відмітити, що в посібнику не відображено зміни, визначені новим
Порядком.
Заступник Міністра Анастасія КОНОВАЛОВА
Новосад Валентина, (044) 481 47 64
Підписатися на:
Дописати коментарі (Atom)
Немає коментарів:
Дописати коментар